آغاز تدوین سند چشم انداز (BIM)

کار تدوین سند چشم انداز پیاده سازی مدل سازی اطلاعات ساخت(BIM) با همکاری دانشگاه صنعتی شریف آغاز شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، جلسه بررسی سند چشم انداز و برنامه بلندمدت پیاده سازی مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) به ریاست نعمت اله ترکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، پرویز قوامی نژاد معاون نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، جمعی از اساتید و پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف در محل دفتر رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران برگزار شد.

سند چشم انداز و برنامه بلند مدت پیاده سازی اطلاعات ساختمان (BIM) در استان تهران به عنوان سند بالادستی پیاده سازی اطلاعات ساختمان (BIM)در پروژه های عمرانی خواهد بود. این سند راهنمای مراحل مختلف پیاده سازی فرآیند BIM در حوزه های مختلف پروژه های عمرانی شامل پروژه های عمومی و خصوصی و همچنین پروژه های ساختمانی، زیرساختی و صنعتی است.

این سند به شکل جزئی وارد روند تهیه برنامه عملیاتی استفاده از مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM Execution PLan) در حوزه های مختلف پروژه های عمرانی نمی شود. بلکه برنامه کلان آماده سازی و هدف گزاری پیاده سازی فرآیند BIM را دراین حوزه ها با توجه به نیازمندی ها و پتانسیل های شناسایی شده در سازمان های مختلف درگیر در روند پیاده سازی این فرآیند در پروژه های عمرانی استان در دوره ساخت و بهره برداری تعیین می کند.

گفتنی است؛ سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با همکاری دانشگاه صنعتی شریف اقدام به تهیه سند چشم انداز BIM در استان تهران کرده است.

*درباره BIM

براساس این گزارش، مدلسازی اطلاعات ساختمان یا BIM، یک روند مبتنی بر مدل سازی سه بعدی است که به طور عمده در معماری، مهندسی، و ساخت به کار میرود. استفاده آن برای طراحی، برنامه ریزی، و ساخت بنا ها و تاسیسات می باشد. تاکید BIM روی گردآوری اطلاعات از تک تک ابعاد یک ساختمان است که کاربر میتواند در آن واحد در یک ابزار خاص به آن دسترسی داشته باشد.

ممکن است تصور شود که BIM یک نوع خاص و پیشرفته از CAD است. در حالی که این تصور اشتباه میباشد. در حقیقت BIM شامل تمام پروسه های یک پروژه می باشد. با استفاده آن شما در هفت بعد کار میکنید، که علاوه بر ابعاد سه بعدی فضایی، شامل زمان (بعد چهارم)، هزینه (بعد پنجم)، پایداری ( بعد ششم)، و مدیریت تاسیسات و تسهیلات ( بعد هفتم) است.

با استفاده از BIM ، معمار، مهندسان و سازندگان می توانند با یکدیگر با استفاده از یک بانک اطلاعاتی واحد کار کنند. با استفاده از این ابزار تیم‌های مختلف می‌تواند پروژه خود را تصور و با یکدیگر حتی قبل از شروع ساخت همکاری کنند. بسیار مهم است که مدنظر قرار داده شود که BIM فقط یک کد سه بعدی نیست، شما فقط در حال نگاه کردن به یک تصویر زیبا نیستید بلکه در حال دیدن یک ارائه واقع گرایانه دیجیتال می باشید. این ارائه شامل سیستم های عملکردی مانند تاسیسات الکتریکی و همچنین عناصر بصری و معماری مانند دیوارها و پنجره ها می باشد.

آینده BIM چیست؟

هرچند بیشتر شرکت‌ها برای استفاده از تکنولوژی BIM سرعت خوبی نداشته‌اند کاملا مشخص است که این تکنولوژی نقش مهمی را در آینده برعهده خواهد گرفت. حکومت ها و شرکت ها این روزها به طور مدام در حال جستجوی راه هایی برای کاهش هزینه و قواعد و قوانین زیست محیطی هستند. به نظر می رسد که BIM راه حل مناسبی برای این چالش ها باشد.

البته بسیاری از حکومت ها و دولت ها استفاده از تکنولوژی BIM را بسیار مناسب و منطقی می دانند چرا که باعث می شود اشتباهات اجرایی و طراحی تقریباً به صفر برسد. برای مثال دولت انگلستان استفاده از تکنولوژی BIM را در تمام پروژه هایی که توسط دولت اجرا می شود ضروری کرده است.

یکی دیگر از موارد جذاب که می‌توان در آینده انتظار آن را داشت ترکیب تکنولوژی BIM و طراحی زایشی یا Generative می باشد با استفاده از الگوریتم های نرم افزارهای کامپیوتری معماران می توانند طرح هایی را بر اساس محدودیت های در نظر گرفته شده تولید کنند؛ برای مثال محدودیت‌های گرمایشی و سازه ای. البته این همه ماجرا نیست.

بعضی از متخصصین مانند بیل آلن اعتقاد دارند که تکنولوژی BIM و طراحی زایشی حتی یک مرحله بالاتر خواهد رفت. آنها فکر می کنند که کامپیوترها یک روز توانایی این را خواهند داشت که طرح هایی را بر اساس خصوصیاتی که یک معمار یا یک کارفرما مشخص می کند تولید کنند. خیلی ساده ممکن است روزی برسد که کامپیوترها طراحی های هوشمندتر و بهتر و به صرفه تری را به نسبت یک انسان تولید کنند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *