سند bim رونمایی شد

سند مدل سازی اطلاعات ساخت در استان تهران نهایی شد

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: این سازمان به عنوان دستگاه مجری و متولی به منظور استفاده حداکثری از توانایی ها و قابلیت هایی که مدل سازی اطلاعات ساختBIMمی تواند در روند اجرای پروژه های عمرانی بوجود آورد

به گزارش پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، مسعود شفیعی با بیان اینکه مدل سازی اطلاعات ساخت امروزه جزئی جدایی ناپذیر در صنعت ساخت و ساز بوده و از الزامات اسناد بالادستی توسعه این صنعت در کشورهای توسعه یافته است، گفت: برهمین اساس به منظور بهره بردن از تمامی ظرفیت های مدل سازی اطلاعات ساخت نیاز به فراهم نمودن زیرساخت های پیاده سازی در مقیاس های کلان هستیم که این مهم نیازمند تهیه یک استراتژی مدون و ترسیم چشم اندازبلند مدت در صنعت ساخت و ساز کشور است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران اضافه کرد: جایگاه دولت در کشور به خصوص در حوزه های هدایت، نظارت ، کنترل، تشخیص و درک صحیح از فواید و ضرورت های پیاده سازی و بکارگیری مدل سازی اطلاعات ساخت توسط بخش دولتی به عنوان رکن اجرایی کشور ، اهمیت بسزایی دارد.

وی افزود: بنابراین سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران به عنوان بخشی از بدنه دولت این توانایی را دارد تا در راستای ایفای نقش هدایت گری خود، دراین بخش تحولات اساسی ایجاد کند.

شفیعی در ادامه خاطرنشان کرد: بدیهی است تهیه سند چشم انداز و برنامه بلندمدت پیاده سازی مدل سازی اطلاعات ساخت BIM  گامی مهم از سلسله اقداماتی است که متعاقبا در روند تدوین استانداردهای اجرای مدل سازی اطلاعات ساخت و سایر اسناد و برنامه های لازم، تاثیرگذار خواهد بود. بدین ترتیب می توان انتظار داشت که پیش از الزامی شدن استفاده از این ابزار در پروژه های عمرانی و در صنعت ساخت و ساز، بستر تعاملی مناسب برای بهره گیری از آن توسط ذی نفعان مختلف فراهم آمده باشد.

لازم به ذکر است، سند چشم اندازه BIM  به عنوان سند بالادستی پیاده سازی مدل سازی اطلاعات ساخت در پروژه های عمرانی استان تهران استفاده خواهد شد. این سند راهنمای مراحل مختلف پیاده سازی مدل سازی اطلاعات ساخت BIM در حوزه های مختلف پروژه های عمرانی خواهد بود.

این سند برنامه های کلان آماده سازی و هدف گذاری پیاده سازی BIM (مدل سازی اطلاعات ساخت) در حوزه های مختلف را با توجه به نیازمندی ها و پتانسیل های شناسایی شده در سازمان های مجری پروژه که درگیر در روند پیاده سازی BIM هستند در چرخه حیات پروژه (دوره ساخت تا بهره برداری) تعیین می کند.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *