سال ۹۸؛ اجرای پروژه ها با BIM

سال ۹۸؛ اجرای پروژه های عمرانی استان تهران با استراتژی هایBIM

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: از سال ۹۸ تمامی پروژه های سطح استان را با این مدل پیش می بریم.

ه گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، صبح امروز اولین همایش تخصصی «استراتژی های اجراییBIM در پروژه های عمرانی» به همت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با همکاری دانشگاه علم و صنعت با حضور شهرداران در محل سالن اجتماعات استانداری تهران برگزار شد.

“نعمت اله ترکی” رئیس سازمان مدیریت و و برنامه ریزی استان تهران، “پرویز قوامی نژاد”معاون نظام فنی و اجرایی سازمان مدیرت تهران، “بنی هاشمی” عضو هیئت علمی دانشگاه کانبرا استرالیا، آقایان “دشتی و شیخ خوشکار” اساتید دانشگاه علم و صنعت، در این همایش به ایراد سخنرانی پرداختند.

“نعمت اله ترکی” درباره اهمیت «استراتژی های اجرایی BIM» در پروژه های عمرانی در سطح تهران و کشور گفت: با اجرای این استراتژی فعالیت برای کارفرما، مجری طرح و بهره بردار شفاف می شود، BIM در تمامی مراحل پروژه اعم از طراحی، اجرا و بهره برداری قابل اجرا است. با اجرای این فرآینددو بعد زمان و هزینه به طراحی سه بعدی اضافه می شود.

وی با بیان اینکه استراتژی BIM چالش های پروژه های فنی را کاهش میدهد، افزود: یکی از دغدغه های اصلی ما در اجرای پروژه های عمرانی در سطح استان تهران،زمان بر بودن آن ها بوده که شروع کار مشخص است اما پایان کار معین نیست، با اجرای این مدل سه بعدی، بهره بردار ابتدا و انتهای کار را می بیند و فرآیند کنترل هزینه و زمان اجرای پروژه در جهت کاهش و کنترل کیفیت آن قرار می گیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران از اجرایی کردن مدل سه بعدی BIM در پروژه های استان تهران از سال ۹۸ خبر داد و اظهار کرد: بررسی های ما از سال ۹۶ ما را به مدلی از اجرای پروژه های عمرانی رساند که کم و کاستی های را از بین برده و در کشورهای دنیا هم اجرایی شده است.

وی همچنین درباره تفاهم نامه همکاری سازمان مدیریت تهران با دانشگاه علم و صنعت گفت: برای پیاده کردن این مدل برای اولین بار در سطح استان تهران و کشور از سال ۹۸ بومی سازی را آغاز می کنیم. در این زمینه هم مذاکره و تفاهم نامه ای با دانشگاه علم و صنعت منعقد کردیم.

ترکی افزود: این همایش برای معرفی و آموزش در سطح استان تهران برگزار شد و در آینده پنل های آموزشی برای همه دستگاه های اجرایی برگزار می کنیم از سال ۹۸ تمامی پروژه های سطح استان را با این مدل پیش ببریم.

تدوین آئین نامه اجرایی BIM با همکاری دانشگاه علم و صنعت

معاون نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران از تدوین آئین نامه اجرایی BIM با همکاری دانشگاه علم و صنعت خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، “پرویز قوامی نژاد” معاون نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت تهران صبح امروز سه شنبه، در حاشیه اولین همایش «استراتژی های اجراییBIM در پروژه های عمرانی» که در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: این همایش و پنل تخصصی – آموزشی یک روزه به همت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران و همکاری دانشگاه علم و صنعت، ویژه شهرداران، معاونین فنی شهرداری های استان، نظام مهندسی البرز، تهران، معاونین فنی سازمان مدیریت و برنامه ریزی های البرز، قم، قزوین، با حضور اساتید به نام و مطرح دنیا دکتر “بنی هاشمی” و “گل پرور فرد”  همچنین اساتید دانشگاه های علم و صنعت و شهید بهشتی برگزار شد.

وی با اشاره به مبانی قانونی و جایگاه استراتژی   در پروژه های عمرانی افزود: براساس سند نظام فنی و اجرایی و مجموعه قوانین قانون برنامه و بودجه ما ملزم به ارتقا کیفیت، و کنترل هزینه و زمان اجرای پروژه ها در سطح استان هستیم.

قوامی نژاد ادامه داد: برمبنای ماده ۳۴ قانون برنامه و بودجه مصوب سال ۵۱،  سازمان برنامه و بودجه کشور وسازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران متولی امر نظارت، راهبری، تدوین دستورالعمل ها، ضوابط و مقررات از ابتدای اجرا و بهره برداری پروژه است.

معاون نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با بیان اینکه معاونت ما وظیفه رصد و پایش نحوه اجرا و افزایش ارتقا کیفیت در پروژه ها را برعهده دارد، گفت: یکی از روش های نوین اجرایی برای افزایش ارتقا بی ای ام است.

وی با اشاره به اینکه این همایش دومین همایش در رابطه با استرتژی  BIM است، اظهار کرد: سازمان مدیریت تهران در کل کشور متولی اجرای این استراتژی در کشور شد، مهر ماه  ۹۶ بود که این مصوبه در شورای فنی به ریاست استاندار مورد تصویب قرار گرفت.

قوامی نژاد همچنین از تدوین آیین نامه اجرایی بی ای ام در پروژه های عمرانی با همکاری دانشگاه علم و صنعت خبر داد و افزود: این آیین نامه تا پایان سال ۹۸ نهایی می شود، قرار است تا سال ۹۸ دو پروژه راه و ساختمان را به شکل پایلوت با BIM اجرایی کنیم و نتیجه به کل کشور برای اجرا ارسال می شود.

منبع: سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *