پروژه های تهران با مدل ۵ بعدی

نشست نحوه اجرای فرآیند BIM در پروژه های عمرانی استان تهران و تدوین دستورالعمل اجرایی آن با حضور رئیس نظام فنی و اجرایی کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، نشست “نحوه اجرای فرآیند BIM  در پروژه های عمرانی استان تهران و تدوین دستورالعمل اجرایی آن ” با حضور “غلامحسین حمزه مصطفوی” رئیس امور نظام فنی و اجرایی کشور، معاونین، مشاور معاونت امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور، “پرویز قوامی نژاد” معاون نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت تهران، نمایندگان گروه مدیریت ساخت دانشگاه علم و صنعت، کارشناسان بخش خصوصی در محل سالن جلسات سازمان مدیریت تهران برگزار شد.
در این نشست، نمایندگان گروه مدیریت ساخت دانشگاه علم و صنعت و کارشناسان بخش خصوصی به معرفی فرآیندBIM پرداخته و تجربیات عملی در این زمینه را با معرفی پروژه هایی که این فرآیند در آنها اجرا شده است، ارائه کردند.
گفتنی است؛ با توجه به ارتقای کیفیت ساخت و ساز در پروژه های عمرانی و به منظور جلوگیری از هدر رفتن هزینه و زمان در اجرای پروژه ها با استفاده از روش های مدیریت ساخت، پیاده سازی سیستم BIM (مدل سازی اطلاعات ساختمان)  در پروژه های عمرانی یکی از ضرورت های اساسی است.
فرآیند BIM یکی از روشهای مدیریت ساخت پروژه بر مبنای مدل کردن سه بعدی اطلاعات پروژه است که دو بعد هزینه و زمان نیز به آن اضافه می شود. در طول چرخه حیات پروژه متناسب با کلیه عوامل مرتبط با پروژه مرجع و پایگاه داده ای را تولید می کند که در تمامی مراحل پروژه امکان کنترل و نظارت دقیق و مدیریت هزینه، زمان و کیفیت پروژه را در بهترین شرایط ایجاد می کند.
این سیستم از طریق شبیه سازی و یکپارچه سازی اطلاعات پروژه در مراحل مختلف در محیط مجازی باعث رفع تداخلات و تناقضات در روند طراحی(هماهنگی بین طراحی معماری، سازه و تاسیسات برقی و مکانیکی)، برآورد دقیق احجام یا مقادیر و مدیریت بهینه ساخت آن می شود. 
در این جلسه مقرر شد، با پیاده سازی و آموزش نرم افزارهای اجرایی در دستگاه های مجری (مجری پروژه های عمرانی)، دستور العمل اجرایی آن هم از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران تدوین شود.
برخی از مزایا و قابلیتهای پیاده سازی BIM در ساختار نظام فنی و اجرایی کشور عبارت اند از:
– امکان پیاده سازی استراتژی اقتصاد مقاومتی
– فراهم نمودن بستر لازم برای حضور فعال در میدان رقابت های بین المللی
– هدایت طرح ها در چارچوب برنامه های توسعه ای و اهداف کلان اقتصاد کشور
– آماده نمودن بستر مناسب جهت شکل گیری شرکت های بزرگ، توانمند و ماندگار در بخش خصوصی
– ارتقای دانش مهندسی و حداکثر استفاده از توان فنی و مهندسی کشور
– نظام مند نمودن چارچوب حل و فصل سریع اختلاف های قراردادی
– برآورد دقیق هزینه ها، بودجه بندی و کاهش ریسک های سرمایه گذاری
– افزایش سرعت اجرا و کاهش زمان اجرای پروژه ها
– برنامه زمان بندی به هنگام برای پروژه ها و کنترل توالی عملیات ساخت
– امکان به روز رسانی و اعمال تغییرات در هر زمان با برآورد مالی انجام تغییرات
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *