مدلسازی تا بی نهایت

مدلسازی تا بینهایت با Dynamo + Fusion360 +Revit

امروزه با ورود به عصر معماری دیجیتال و پیشرفت چشم گیر نرم افزار های مدلسازی و معماری , شاهد خلق و ساخت بناهایی هستیم که پیش از آن ساخت این بناها دور از تصور مهندسین و معماران گذشته بود , ساخت بناهایی همچون (مرکز فرهنگی حیدر علیف)  که همه ی ما حداقل تصاویر این پروژه را دیده ایم.این سبک از معماری را میتوان سبک معماری ماشینی معرفی کنیم که پرچمدار آن معمار مشهور عراقی زاهاحدید است. معماری ماشینی برگرفته از مدلسازی معماری است که با ورود و پیشرفت نرم افزار های مدلسازی پدید آماده است. اما سوال اینجاست با وجود نرم افزار های مختلف امروزی , برای طراحی مدلسازی ماشینی به سبک زاحا حدید از چه نرم افزار هایی میتوان استفاده نمود؟ پس در این مقاله سعی داریم که بهترین نرم افزار های مدلسازی را به شما برای خلق آثار دیجیتال معرفی کنیم.

نرم افزار Rhino و پلاگین های قدرتمند T-Spiline و grasshopper اولین نرم افزاری بود که به صورت جامع برای خلق آثار پارامتریک و مدلسازی ماشینی به کار گرفته شد که طرح مدلسازی اغلب آثار زاحا حدید نیز با این نرم افزار طراحی شده است , اما امروزه با ورود به حوزه مدلسازی اطلاعاتی ساختمان یا bim دیگر نمیتوان به Rhino و پلاگین هایش بسنده کرد زیرا در اولویت Rhino را میتوانیم یک نرم افزار صنعتی معرفی کنیم تا یک نرم افزار معماری! و راینو ابزارهای لازم برای ترسیم نقشه های فازدو معماری و یا سازه و تاسیسات یک پروژه را در اختیار ندارد و بهتر است فقط در مرحله مدلسازی حجمی پروژه و کانسپت دیزاین از راینو استفاده کنیم و برای دست یابی به مستندات پروژه باید حجم مدلسازی شده در راینو را به رویت منتقل کنیم تا فرآیند مدلسازی اطلاعاتی ساختمان یا bim پیاده سازی شود. پس تا اینجا میتوانیم نتیجه بگیریم که ترکیب و استفاده ۲ نرم افزار Rhino  و Revit میتواند نیاز ما برای خلق طراحی یک پروژه معماری پیچیده دیجیتال را فراهم سازد.

 

اگر رویت کار باشید تاکنون پس از مطالعه این مقاله شاید این سوال به ذهنتان رسیده باشد که در رویت هم می شود به مدلسازی احجام پیچیده و پارامتریک پرداخت که این امر را محیط های قدرتمند mass + adaptive + pattern فراهم می سازد, و ممکن است یادگیری راینو اتلاف وقت و سختی کار را به عنوان یادگیری یک نرم افزار فرعی غیر معماری برای شما داشته باشد؟, بله درست است , رویت به عنوان یک نرم افزار مدلسازی کاملا معماری نیاز شما در مدلسازی احجام پیچیده و حتی پارامتریک را نیز برآورده می کند , و اگر قبلا آموزش های پیشرفته ما را دنبال کرده باشید متوجه آن هستید که انواع پوسته های پارامتریک و داینامیک و احجام پیچیده معماری و بناهای مشهور زاحا حدید و دیگر معمارانی همچون کالاتراوا را با رویت به شما آموزش داده ایم و همیشه تاکید داشته ایم که تا آنجایی که مقدر است سعی کنید که نیازتان را در رویت برآورده کنید و اکسپورت ها را کم کنید زیرا پردازش نهایی در رویت انجام میشود و مدلی که در رویت ترسیم می شود بسیار انعطاف بیشتری نسبت به مدلی دارد که شما در راینو و دیگر نرم افزار های مدلسازی انجام داده اید و برای پردازش نهایی فازدو , سازه و تاسیسات وارد رویت کرده اید . اما اگر بدون تعصب به قدرت مدلسازی نرم افزارها بپردازیم (مدلسازی هندسی) و مقایسه ای بین محیط مس رویت و پلاگین تی اسپیلاین راینو داشته باشیم متوجه آن می شوید که راینو و تی اسپیلاین انعطافات هندسی بهتری نسبت به رویت و مس خواهند داشت و از نظر زمانی اگر بررسی کنیم یک کانسپت پیچیده معماری که در راینو ترسیم می شود ممکن است زمان صرف شده آن یک سوم همان مدلی باشد که در رویت ترسیم میشود…

به عنوان مثال پروژه هتل یاس ابوظبی در ۳ برنامه داینامو , رویت و راینو به صورت یکسان ترسیم شده است که صرفا از نظر سرعت مدلسازی و سهولت مدلسازی با یکدیگر تفاوت دارد.

با وجود راینو و پلاگین قدرتمند grasshopper برای خلق مدلسازی پیچیده ماشینی و پارامتریک , کمپانی آتودسک سکوت نکرد و رسما در سال ۲۰۱۵ پلاگین Dynamo را برای Revit معرفی نمود, داینامو رویت همانند گرسهاپر راینو برنامه نویسی شده و رابطی برای برنامه نویسی خطی در پلتفرم های مختلف برای طراحی مدلسازی پارامتریک و خلق مدلسازی ماشینی در رویت را فراهم میکند و داینامو به عنوان یک مکمل مدلسازی برای رویت , رویت را در عرصه مدلسازی معماری بی رقیب جلوه میدهد اما به هیچ عنوان نمیتوان گفت که مدلسازی پارامتریک و پیچیده فقط در داینامو در رویت امکان پذیر است , و از نظر قدرت مدلسازی با رویت یکسان است. و مدلی که در داینامو ترسیم میشود را میتوان همان مدل را در رویت ترسیم نمود. و تنها تفاوت اصلی را میتوانیم در رابط برنامه نویسی رویت در قیاس با داینامو معرفی کنیم که ریز تفاوت های مدلسازی رویت و داینامو از نظر سرعت ترسیم , اجرای سهولت ترسیم , سهولت ویرایش , و تعداد کاربران دسته بندی می شود که در جدول زیر مشخص شده است. و توصیه ما بر این بوده که مدلسازی رویت و داینامو باید هماهنگ باهم و مکمل همدیگر صورت گیرد.

طبق نتایج بدست آماده در جدول بالا , کاربرانی که از داینامو با سیستم برنامه نویسی خطی برای مدلسازی استفاده میکنند بسیار کمتر از کاربرانی است که نیاز خود در مدلسازی را مستقیم از رویت برآورده میکنند. و تنها دلیل آن را می توان سخت بودن مدلسازی از طریق الگوریتم های داینامو نسبت به مدلسازی هندسی و یا پارامتریک رویت دانست.و اگر بخواهید در داینامو ایده های معماری خود و هرآنچه که در ذهن شما برای خلق یک مدل میگذرد را پیاده سازی کنید حتما باید چندین سال تجربه و تمرین کار با داینامو را داشته باشید. همان تجربه ای که در گراس هاپر راینو نیاز خواهید داشت. به همین منظور اغلب کاربران ویرایشات دستی مدل, که همان مدلسازی هندسی و مهندسی محسوب می شود را برای دستیابی به کانسپت معماری خود ترجیح میدهند. اما از آن نباید غافل شد که سرعت ترسیم و ویرایشات مدل در داینامو نسبت به مدلی که در رویت ترسیم میشود از نظر زمانی و سهولت ترسیم چندین برابر است.

امیدواریم تا به اینجای مقاله از بررسی راینو , رویت و داینامو لذت برده باشید ما در انتها میخواهیم نرم افزار Fusion360 که یک نرم افزار قدرتمند مدلسازی صنعتی از دیگر محصولات آتودسک را به شما معرفی کنیم که از نظر مدلسازی هندسی شباهت زیادی به ابزارهای راینو و تی اسپیلاین و محیط مسینگ رویت دارد , اما ساده تر و قدرتمند تر….و میتوان این نرم افزار را مکمل خوبی برای رویت و داینامو جهت خلق مدلهای معماری ماشینی دانست به عنوان مثال اگر با مدلسازی محیط مسینگ رویت کار کرده باشید خشک بودن ابزارها را برای خلق ایده ای که در ذهن دارید متوجه خواهید شد , اما Fusion360 این امکان را به شما خواهد داد که یک مدل همانند یک خمیر در دست شما باشد و شما قادر خواهی بود که این خمیر را به هر شکلی که در ذهن دارید ویرایش کرده و تبدیل به یک مدل معماری کنید. در Fusion360 دیگر محدودیت های مدلسازی در محیط مسینگ را نخواهید داشت و با انعطاف بیشتری به پردازش مدل میپردازید. , از همین رو سایت بیم سیتی به کارگیری و ترکیب فیوژن + رویت و داینامو را برای خلق یک مدل معماری پیچیده و پیاده سازی سیستم bim برای آن را به تمامی معماران به عنوان بهترین نرم افزار مدلسازی معماری توصیه می کند.

امیدواریم از این مقاله رضایت کافی را داشته باشید.

نویسنده: الیاس بستگانی

اشتراک این مقاله با ذکر منبع مانعی ندارد

در تصاویر زیر سبک مدلسازی Fusion360 را میتوانید مشاهده کنید.

همانطور که در تصاویر بالا مشاهده میکنید مدلسازی مهندسی و پیچده ای را از Fusion360 میتوان انتظار داشت. اگر به مدلسازی هندسی علاقه دارید , به عنوان یک مهندس طراح معمار میتوانید کانسپت های معماری خود را در Fusion360 مدل کرده و با استفاده از رابط داینامو یا فرمت sat مدل خود را وارد رویت کرده و پردازش نهایی همچون پلان , نماسازی و فازدو را در رویت پیاده سازی کنید.

دانلود رایگان نرم افزار فیوژن (درصورت نیاز از وی پی ان استفاده کنید)

فیلم آموزش مدلسازی در فیوژن و وارد کردن مدل آن در رویت از طریق داینامو را با تدریس Karam baki 

مشخصات
نوع فایل :
حجم : مگابایت ۱۰۷
پسورد : bimcity.ir
دریافت
دیدگاه کاربران
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *